Tuesday, March 29, 2011

.bahagia derita.

Assalamualaikum..

hye hoi..

Macam-macam benda jadi kan sekarang? macam-macam. maksud aku dalam hidup aku sendiri takpun sekeliling. dengan tsunami jepun tu (okay, dah basi), macam-macam lagi lah kan. orang selalu cakap dunia dah nak kiamat lah tu, tapi takde siapa kan amek kesah? maksud aku tindakan yang sebenarnya.

aku percaya, setiap perkara yang jadi pada aku, pada dunia ni bersebab. ada sebab baik atau buruk dia yang tersendiri. jadi seboleh-bolehnya aku nak berhenti merungut dengan apa yang jadi dan cuba menjadi lebih matang (harapan mak aku ni). matang dari segi fikiran, dari segi menontonkan fikiran terhadap khalayak dan matang dari segi fikir baik buruk.

memang akan ada satu saat kita akan rasa kita terlalu jauh dari bahagia kan? rasa macam hidup kita tak bermakna, rasa nak terjun tingkat 14 and whatsoever. tapi mungkin kita patut sedar, Allah mungkin tarik balik rasa bahagia tu untuk sedarkan kita, yang kita ni dah semakin lupakan Dia. dah makin jauh dari Dia. jadi Dia turunkan sedikit secebis mungkin derita pada kita untuk ingatkan kita. tapi tu tak bermakna kita hanya perlu cari Dia waktu sedih, waktu rasa kosong, waktu rasa gelap. bukan. kita memang perlu Dia tiap waktu kan.

aku percaya juga tak rugi jadi orang yang sabar. sebab cepat atau lambat kau akan dapat nikmatnya. cepat atau lambat, pasti akan dapat.
"sesungguhnya diberi ganjaran orang yang sabar dengan pahala tanpa hisab" - Az-Zumar ; 10

bohonglah kalau aku kata aku terlalu penyabar, tapi lepas apa yang banyak jadi dalam setahun dua ni sekurang-kurangnya naikkan lagi level sabar aku. ada jugak status fuck-off bagai. aku masih lagi manusia. kadang-kadang aku sendiri kagum dengan sabar aku. sampai terasa diri sendiri bodoh pon ada jugak sebab sabar sangat. -.-'

jadi kawan-kawan, jangan merungut okay? sabar lah. :)


senyum sudah. :)


No comments: