Wednesday, August 05, 2009

Budi Bahasa Budaya Kita

Budi bahase memang budaye kite,dari gaye percakapan kite,orang da dapat nilai kite ni macam mane kan.Bahase gak salah satu dari identiti kite,same ade sedar atau tak sedar bahase ni mewakili diri kite yang sebenarnye.Ia menunjukkan care kite bawak diri kite ni kat orang ramai.Mungkin ramai yang tak perasan yang bahase masyarakat melayu skang semakin pelik-pelik **termasoklah aku!.Sedar tak sedar bende tu semue merosakkan nilai bahase kite.

Cube korang diam jap,dan dengar setiap butir percakapan orang sekeliling korang.Macam-macam style yang akan korang dengar.Kat bawah ni aku listkan beberape ayat-ayat feberet muda-mudi zaman skang.

- Oi babi!apasal lambat na?
-Celake ko..kuor tak ajak aku pon.
-Bukan macam tu la berok.
-Mangkok ayon tol la ko!
-Bapak kayu ko nih!
-Cantek skit bai..

Pernah tak korang terpikir nape la ayat-ayat kite mesti dihiasi dengan perkataan-perkataan yang tak perlu sebenarnye?Mungkin zaman semakin moden kan,care hidop kite semakin berubah.Budak umo 4taon pon da pandai cakap bodo.ish,ish,ish.Adekah ni tande kite sebenarnye tak dapat pendidikan bahase yang secukopnye?

Kenape kite gelak bile dengar remaje yang agak da besa borak cakap "saya-awak" dengan rakan satu kaom?**aku baru jek gelakkan junior ble dga dowg borak gtu.Padahal bile ngan bf reti lak nak cakap elok-elok.Nape kite tak praktikkan bende tu ngan kawan-kawan kite?Mungkin nampak kelakar or skema.Yelah nanti takot na dicop 'budak kampong' tak pon dapat perlian dari kawan-kawan yang berbunyi 'tak KL la ko ni!'.Apakah?Aku sendiri pon tak dapat jawab persoalan yang aku timbolkan ni.Tapi biarlah kite cakap 'aku-kau',tapi maseh ade rase hormat kat orang laen,maseh ade sopan santon dalam tiap perlakuan.

Jadi,renung-renungkan dan selamat berbahasa!

No comments: