Showing posts with label perempuan. Show all posts
Showing posts with label perempuan. Show all posts
Thursday, May 16, 2013
.Satu hari nanti.
Satu hari nanti, aku harap engkau sedar betapa sayangnya aku pada engkau, betapa perlunya diri kamu. Kerna aku takkan mampu ucapkan patah yang sesuai. Aku tak mampu berikan perkataan yang mampu terjemahkan rasa aku tentang kamu.
Satu hari nanti, aku harap kau masih aku yang punya. Kita tua besarkan anak sama-sama. Kerna aku yakin, engkau saja yang mampu buat aku senyum, hilangkan marah hilangkan duka.
Satu hari nanti, aku harap engkau yang berada di depan sekali mengangkat keranda milik aku. Kerna aku tak yakin aku mampu hidup seperti biasa kalau hilang kamu.
Tuesday, March 05, 2013
.cari dan terima.
Bila dah lama hidup berdua, berpasangan sedikit demi sedikit soalan 'betul ke dia ni untuk aku?' mesti akan kerap masuk dalam otak. Lagi-lagi bila waktu emosi PMS, segala kemusykilan bersarang dalam kepala. Aku dan dia juga begitu.
Kemudian tertanya lagi, kalau dia bukan untuk kita kenapa kita ditemukan, kenapa mesti wujud keserasian pada awalnya? Kenapa segala kelemahan muncul bila kita dah rasa dia kita yang punya.
Bergaduh, bercekau, meragukan, meragui semuanya muncul. Syaitan dok bisik tepi telinga masuk dalam kepala 'eh tinggalkan saja dia'. Semak, bising.
Duduk, tarik nafas dalam-dalam dan fikir. Bahagia itu kan kita sendiri yang cipta, kita sendiri yang bina. Jadi kalau mau bahagia, kita kena usaha. Sama seperti konsep Mr.Right. Mana ada manusia sempurna yang tiada satu pon cacat celanya. Kalau baik budinya, kurang segi harta. Kalau mewah hartanya, kurang ilmunya. Kita perlu belajar dan cintai segala kelebihan dan kekurangan dia. Segalanya tentang dia.
Dan mungkin, selepas itu kita akan lebih bahagia.
Kemudian tertanya lagi, kalau dia bukan untuk kita kenapa kita ditemukan, kenapa mesti wujud keserasian pada awalnya? Kenapa segala kelemahan muncul bila kita dah rasa dia kita yang punya.
Bergaduh, bercekau, meragukan, meragui semuanya muncul. Syaitan dok bisik tepi telinga masuk dalam kepala 'eh tinggalkan saja dia'. Semak, bising.
Duduk, tarik nafas dalam-dalam dan fikir. Bahagia itu kan kita sendiri yang cipta, kita sendiri yang bina. Jadi kalau mau bahagia, kita kena usaha. Sama seperti konsep Mr.Right. Mana ada manusia sempurna yang tiada satu pon cacat celanya. Kalau baik budinya, kurang segi harta. Kalau mewah hartanya, kurang ilmunya. Kita perlu belajar dan cintai segala kelebihan dan kekurangan dia. Segalanya tentang dia.
Dan mungkin, selepas itu kita akan lebih bahagia.
Friday, October 05, 2012
.menangis.
menangis.
dan perkataan itu menjadi sinonim dengan perempuan. entah kenapa. lemah kah kita kaum hawa? rapuhkah emosi kita? kucar-kacirkah diri kita?
perempuan ini halus jiwanya. mereka ambil kesah, ambil rasa tiap perkara yang lelaki lupa. perempuan ini teliti perasaannya. ambil peduli segala apa yang ada keliling dunia. dan mungkin atas sebab itu, menangis itu seakan menjadi sesuatu yang sinonim.
menangis sedih.
ahh berapa kali seminggu anda menangis sedih kaum hawa? atas sebab disakiti hatinya? atas sebab tak dipedulikan kewujudannya? menangis sedih perempuan bukan cuma air mata. ahh lelaki kata perempuan suka guna air mata jadi senjata. tidak, hanya itu yang kami ada. kami menangis semahu kami, dan esok harinya kami kembali bangkit. kami punya rasa punya jiwa, kami tak hebat dalam pura-pura tiada perasaan sedangkan dalam jiwa berkecamuk hebat, berperang dengan perasaan sendiri. kami tak hebat dalam hal itu macam kamu. ah mungkin saja kami menangis sebab atas sebab bodoh sebab kecil. namun itu tandanya kami ambil kesah, ambil peduli.
menangis rindu.
pelik dengan kaum sendiri. rindu pon mahu menangis? rindu maka angkat saja ganggang telefon dan hubungi dia. mengapa perlu menangis? memang takkan dapat difahami. rindu itu sungguh menyeksakan. menangis rindu tanda kami betul ingat kamu, mahukan kamu.
menangis bahagia.
sedangkan rindu sudah pelik untuk ditangisi, mengapa bahagia mahu ditangisi? ah. takkan dapat disusun dalam otak perkara sebegini. menangis bahagia bila sedar hidup ini memang sedang elok keadaannya, segalanya sekurang-kurang indah untuk diharungi. menangis bahagia tanda syukur.
menangislah semahu kamu.
dan lelaki, jangan risau bila kami menangis, kekal di sisi kami, hulurkan bahu. jangan pernah penat. risau bila kami dah tak menangis, kerana itu petanda hati dah tak ambil peduli.
Friday, September 14, 2012
.idea rasa bahagia.
mereka tanya mana aku dapat idea,
mereka tanya mana aku dapat rasa.
senyum.
apa mereka buta,
engkau punca idea punca rasa.
aksara indah ini datang dari rasa bahagia,
yang terbit bila kita berdua.
rasa ini indah,
maka hasil susunannya juga indah.
cuba yang dirasa itu gundah,
maka tunggang terbalik susunannya.
terima kasih,
bagi aku idea rasa ini.
Monday, July 23, 2012
.perempuan dan perkahwinan.
Assalamualaikum.
Entah kenapa lately ni aku asyik ditiup dikecohkan dengan isu perkahwinan. Mungkin sebab aku dah grad, dah kerja, umur pun dah 24, apa lagi yang mahu di tunggu kan. Emak pon dah dok membebel bila lagi aku nak bawak balik calon.
Perkahwinan. Entah, sungguh kalau dalam hal diri aku rasa tiada masalah langsung untuk berkahwin. Alhamdulillah aku boleh memasak, mengurus isi rumah, jaga budak kecik, apa lagi yang diperlukan? Mungkin kematangan diri? Insya-Allah kematangan ini sendiri akan datang dengan rasa tanggungjawab bila kita mahu berkahwin.
Soal calon? Jika dulu asal waktu balik kampong jek mak cakap pasal kahwin, aku mula tunjuk tanda protes. Kini, bila aku yakin aku dah jumpa calon yang tepat, mungkin isu ini makin realistik. Cumanya, nasib tak menyebelahi kami. Nak kawen bukan seposen dua ye dak.
Aku bukan mahu berbicara isu peribadi aku dan perkahwinan. Apa yang ingin aku bicarakan di sini adalah perempuan dan perkahwinan. Zaman sekarang wujud dua jenis perempuan dalam hal perkahwinan ni. pertama, wanita bekerjaya yang baginya perkahwinan itu hanya sesuatu yang menyusahkan. Kedua, perempuan yang gatal mereyam nak berkahwin.
Berbicara mengenai isu pertama, ya wanita bekerjaya yang hanya menganggap perkahwinan itu sesuatu yang menyusahkan. Baginya apa motif berkahwin punya suami punya anak sedangkan dia sudah mempunyai kerjaya yang mampu memberikan dia segala. Soal kesunyian bukan lagi satu masalah bila duit mampu menutup kesunyian tersebut. Bagi perempuan sebegini perkahwinan hanya akan membataskan masanya dan pergerakan dirinya dalam membina kerjaya. Mohon dijauhkan umat islam dalam hal ini. Nabi tak mengaku umat jika kita menidakkan perlunya perkahwinan.
Isu kedua dimana perempuan yang gatal mereyam tak sabar nak berkahwin. Berkahwin ini bukan sekadar kau dah cukup duit kau dah boleh kawen. bukan. ya, kau punya kerjaya, pendidikan yang setara, tapi cuba belek diri dalam hal rumah tangga. Pandai memasak? Pandai mengurus isi rumah? Pandai menjaga bayi? Mampu urus hidup orang lain?
Siapa kata memasak itu tak penting dalam perkahwinan? Lama mana suami mampu bertahan makan luar, upah orang gaji untuk memasak. Setahun paling lama tiga tahun. Selepas itu suami mula muak dan mulalah kes 'makan luar'. Bila berlaku kes sebegitu pihak lelaki yang disalahkan curang. Tak pandai memasak tidak mengapa, tapi usaha nak belajar tu mesti ada. Bukan sibuk nak kahwin tapi bila emak memasak kau tu masih sibuk bergolek kat sofa tengok tv. hello, ada akal guna boleh tak? Si perempuan juga sekurang-kurang sudah mampu nak uruskan hal rumah dan mampu jaga suami. Walaupon dah bercinta bertahun konon dah kenal dia takkan sama dengan duduk serumah. Bila dah duduk serumah baru kita betul kenal perangai dia macam mana. Siang malam kita hadap muka dia jek. Awak rasa awak mampu buat? Selain tu, bila nak berkahwin ni sekurang-kurangnya dah mampu kawal emosi sendiri. Kahwin ni bukan macam couple, asal merajuk jek awak mintak putus. Talak ada 3 jek cik kak. Kalau emosi sendiri pon tak boleh kawal, macam mana nak hadap egonya si suami nanti. Syurga kita pon dah berpindah ke tapak kaki suami. Bila berkahwin juga kita dah kena sedar keutamaan kita bukan lagi keluarga kita, tetapi suami. Bila suami kata tiap kali raya balik kampung dia, kita perlu turutkan. Bukan merajuk dan balik kampung sendiri. Kita perlu sedar di mana kedudukan kita.
Perkahwinan bukan sekadar dah cukup duit atau tidak. Ia lebih daripada itu. Jadi kalau anda dah sanggup gatal nak kahwin, dah jumpa calon sesuai, maka siapkan lah diri dengan cabaran selepas perkahwinan pula. Moga ia menjadi satu-sayunya perkahwinan dalam hidup anda. Amin.
hint lah konon:
life,
perempuan,
random,
sembangkosong
Wednesday, February 08, 2012
.merajuk.
Assalamualaikum,
hye hey hui hoi.
okay dah lama tak menulis penulisan panjang. anggap saja aku sibuk menguruskan kerjaya. entah kenapa mahu menulis mengenai isu merajuk. alah, masalah biasa dalam rumah tangga kan. masalah yang memang dari dulu menjadi isu dua jantina. tak pernah ngam tak pernah padam.
Merajuk? sering saja dikaitkan dengan golongan perempuan. ya aku sendiri sebagai perempuan mengakuinya. nak buat macam mana, dah memang lumrahnya golongan perempuan terlalu mudah merajuk. kerap sangat ikut emosi, mana pernah nak pikir panjang. tau bila dah sentap terus merajuk. Persoalannya sekarang berapa lama merajuk tu, tahap kesukaran nak pujuk dan kegigihan seorangf boyfriend nak pujuk.
Wahai seorang girlfriend, kau jangan nak asyik merajuk jek. Sekarang ni zaman urban golongan lelaki dah makin bijak. Kalau zaman dulu yelah dia nak layankan jek, nak pujuk kita. Zaman sekarang jangan harap, dorang dah ada konsep sendiri. Konsep dorang "kalau makwe merajuk biarkan jek. penat merajuk dia datang cari kita balik". cisss. bullshit sangat. Rahsia kaum perempuan dah terkantoi di situ. Malang sekali bagi kita, sebab tiap kali merajuk kita sendiri yang akan stress. kita sendiri yang akan rindu dia. Mengada betul kaum perempuan ni. Tak paham betul aku.
Jadi sebagai kaum perempuan, jangan kerap sangat merajuk. Merajuk pada benda yang perlu sahaja. Lelaki ni tak berapa nak tajin nak pujuk, senang kata dorang akan buat tak paham jek bila kita merajuk. Tapi kesian gak lah kat dorang, kau ingat dia mesin pujuk kau ke? dorang pon reti penat jugak.
Aku sendiri sebagai perempuan yang kerap merajuk akui agak sukar nak tahan diri dari merajuk. Al-maklum lah kononnya hati tisu. Dapat pulak kekasih hati tak rajin nak pujuk, hah lima belas tahun lah tak bertegur. Cadangan aku, pujuk sahaja hati sendiri. Rindu dia kan? Jadi cari dia dan mintak maaf sahaja. memang lah kalau nak ikutkan salah dia, tapi biarkan jek. Biarkan dorang simpan ego dorang tu.
Tapi apa yang aku nak pesan kat sini, jangan merajuk lama-lama. Kalau bf/gf kau boleh merajuk lebih dari tiga hari itu bermakna ada yang tak kena dalam hubungan kamu berdua. Aku cadangkan baik tengok apa yang tak kena tu. Kalau benar sayang, kau takkan merajuk lama-lama atau kau takkan biarkan dia merajuk lama-lama. Kalau kau mampu bertenang jek tanpa rasa rindu tu aku cadangkan baik single jek lah.
Jadi kaum girlfriend sekalian,
KURANGKAN MERAJUK.
semoga berjaya. till then, take care :)
Tuesday, December 27, 2011
.urusan dunia.
#termenung
#senyum sendiri
aku masih lagi perempuan biasa. yang kadang kala sudah muak dengan perangai durjana arjuna. ya muak, rasa mahu dimaki diabaikan saja. penat sudah hati dirosak dikacau bentuknya. tampak saja ada garis bahagia di muka tapi di hati mampu kau teka? tak. tak akan. memang kau takkan mampu teka. bukan mudah untuk ditebak rasanya.
lelaki patut sedar perempuan ini tidak serumit mana. asalkan kau tahu langkah0langkah jaga hati dia nah hidup kau akan aman sentosa. ini tidak, kau lelaki 24 jam jenuh kau tatang ego besar atas kepala? untuk apa? buktikan kau hebat kau raja? kami perempuan sudah lama tahu hakikat itu. kau raja dan kami pemaisurinya. jangan lupa.
#senyum sinis
jadi dengar sini kaum adam budiman, apa kata kita mudahkan sahaja urusan dunia kita? kita dicipta untuk saling melengkap. kau faham aku, aku faham kau. hormat bezanya kita, hargai apa yang sama. yakin dan tidak bercabang antara kita berdua. aku percaya jika ini yang kita amalkan nescaya romeo akan tetap memuja juliet, Cinta akan terus kekal dengan Rangga dan kau akan terus ada di sisi aku.
.perempuan.
perempuan,
sudah sejak azali lagi sisinya selalu rumit,
sukar difahami sukar dimengerti.
tampak lembut namun hatinya keras,
degil sekeras egonya si lelaki.
perempuan,
kalau dia benar sayang sampai mati dia mahu kau jadi bayang,
dia butakan mata setakat salah kata,
dia abaikan saja jika kau carik hati dia,
sebab bagi dia bila kau dia cinta, apa saja dia sanggup terima,
kau remuk kau pijak kau baling hati dia, dia akan senyum sahaja,
sebab apa? sebab dia cinta.
tapi perempuan,
sekali hati dia terdetik "aku penat" itu tanda kau hilang bayang,
sekali dia sudah mahu berhenti, setakat rindu kau takkan mampu buat dia berpaling.
perempuan,
bila dia ada tak banyak yang dia pinta,
hargai dia, cintai dia, jaga dia selagi dia ada depan mata,
sebab bila cinta kau sempurna, kau akan buat 24 jam dia bernyawa.
Thursday, June 23, 2011
.manis euww euww dalam cinta.
Assalamualaikum..
hye ho huuuu..
macam biasalah kan, cerita pasal love euww euww ni ha. so kali ni aku nak sembang kosong plak pasal benda-benda sweet yang boleh dibuat atau memang suka dibuat bila bercinta. juga boleh diaplikasikan bila dah berumahtangga. macam aku, aku taknak lelaki romantik, aku nak lelaki yang sweet. so ape jek benda-benda sweet yang boleh dilakukan? mari kita bincangkan.
pertama, morning & night call or text. telefon la kalau ada kredit lebih dan text la kalau kredit tak cukup. bagi aku benda ni penting. tak bermesejan satu hari takpe, janji wish morning & night tu mesti ada. yelah, kononnya bukti celik mata jek dia yang kita ingat dan sebelum tidur dia lah yang kita fikir. lagipon, dapat morning call/text from the on and only is great things to start the day kan? senang jek hati nak mulakan hidup. bak kata sepupu aku, Ain - kalau dia tak dapat morning call ringtone tercipta untukmu pagi-pagi dia rasa tak semangat nak hidup. nak meleleh jek air mata bila takde orang kejut pagi-pagi. so sweet~
kedua, nyanyi lah sebarang lagu untuk pasangan anda. lagi best kalau korang ada lagu tema sendiri yang bila dengar jek memang tersenyum terbang-terbang ingat kat kekasih hati. boleh nyanyi depan-depan mahupon call. aku ingat lagi, waktu sekolah dulu, ada junior aku buat suara bf dia nyanyi jadi ringtone. awww~sweet. nyanyi tu record lah. simpan dalam henpon bila rindu boleh jadi bahan nak mengeluarkan air mata ye dak. tak kesah la suara kau sedap ke tak yang penting nyanyi ngan penuh rasa cinta.

ketiga, mungkin dah kedengaran janggal untuk zaman sekarang tapi sila lah menulis surat cinta kepada pasangan anda. yes! wajib. tak kesah la kau tulis buat kad lawa-lawa atau tulis kat buku sekolah jek ke. janji luahan perasaan kau kat dia. tulis "i love you" kat atas tisu then bagi kat dia jek pon dah sweet dah. kalau perempuan biasa rajin sikit kan nak buat lawa-lawa kad kaler-kaler tapi bagi lelaki kau boleh jek tulis kat test pad biasa jek ke ape. tak kesah. serius, sila lah bagi surat cinta kepada pasangan anda. gile, mau meraung menanges tersedu-sedu tau dapat surat cinta dari kekasih hati. sweet jek rasa. nak lagi double sweet kau siap pos lagi kat rumah. phew.
keempat, buat panggilan rindu, panggilan teringat. tepon dia pukul 3-4pagi semata-mata sebab rindu. tak salah sesekali kacau dia tidur. tak ke sweet kita tengah mamai angkat call tanya kenapa call dan dia jawab "rinduuuu~". haihh. takpon tau kan voice mesej tu? hah! main la menatang tu. hantor voice mesej gedik-gedik skit ke nyanyi2 sikit ke ape ke. seronok gak pe.
kelima, setiap orang ada bau masing-masing kan? dan bagi aku sangat sweet kalau bau tu special untuk kekasih hati jek. contohnya (biasanya perempuan) akan bertukar-tukar perfume kan? dan mestilah salah satu tu feberet bf korang kan? jadi pakailah perfume feberet bf anda tu bila ngan dia jek. time keluar dengan orang lain pakai perfume lain. aku amalkan perkara ini. lelaki biasanya perfume dia paling banyak pun 2 jek kan. so boleh gak kot amalkan benda ni.
keenam, bila birthday atau anniversary ke sila lah buat handmade card ye. buat sendiri. be creative. tak kesah la lawa ke tak, cantik ke tak tulisan, tunjukkan effort sikit lah kau nak meraikan hari istimewa korang or dia. sebab percaya atau tak, hadiah dari kekasih hati lah hadiah yang akan paling dinanti disayang dihargai walaupun setakat kad buatan tangan sendiri yang tertulis "selamat hari lahir sayang".
ketujuh, masih pasal kad. anda boleh cuba bagi love note. alaaaa tulis kat kertas kecik "i love you" ke hape ke yang sweet ueww euww ni. kalau boleh tiap kali date kau bagi. bagi dia simpan dalam bekas. cukup bulan cukup rindu boleh jadi bahan nak belek-belek kan. tinggalkan note tu kat tempat yang dia boleh nampak. kat dashboard kete dia ke, mana ke kan. tak kesah lah.
kelapan, mungkin kedengaran agak bangang tapi simpan lah sampah-sampah kecil yang ada kaitan dengan korang berdua. simpan tiket wayang, sampul choclate yang dia pernah bagi, tiket bas yang pernah naik sama-sama, sampul chewing gum yang dia hulur. everything. kau simpan dalam satu bekas, cukup masa kau dah boleh tunjuk kat dia tengok sama-sama.
kesembilan, snap lah silly photo berdua then cuci/print out. amek la gambar muka-muka bangang or bajet cute. bukan gambar muka normal. comel jek taw buat macam ni. cuci then boleh letak kat purse ke, framekan ke kan. cantum banyak-banyak. haihh. sweet.

okay, setakat ni tu jek aku mampu fikir. bertuah la badan kalau dapat kekasih hati yang sweet. entah la, bila dapat cinta hati yang sweet ni, bila dia buat perangai, nak marah lama-lama pun tak mampu. sebab kau akan fikir ingat balik pasal benda-benda sweet yang dia pernah buat untuk korang. mungkin ada sesetengah orang yang fikir benda-benda kat atas ni rutin atau benda-benda kecil. tapi rutin boleh jadi bosan kalau tak pandai nak manipulasi dan benda kecik boleh jadi punca gembira atau sedih. kan?
jadi selamat menjadi manis okay kawan-kawan. lemaskan dia dengan perlakuan sweet korang, bukan dengan perangai macam gampang korang. ktanxbye.
:)
Tuesday, May 17, 2011
.lelaki patut tahu.
perhatian kepada semua lelaki,
anda semua patut tahu bahawa,
kami kaum perempuan pon ada EGO kami sendiri.
bezanya,
kami tahu bila patut direndahkan atau ditinggikan ego itu.
jadi sudah-sudahlah julang ego kaum anda itu,
kerana kami pon punya ego kami sendiri.
kadang-kadang penat itu datang bila hati dilayan macam sampah,
dan waktu itu ego itu muncul.
dan bila ego itu muncul,
mungkin lebih tinggi dari ego yang anda bangga-banggakan itu.

ktanxbye
Subscribe to:
Posts (Atom)